"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang pada jalanNYA dalam barisan yang teratur seolah-olah mereka itu seperti suatu bangunan yang tersusun rapi"

(Surah As Saff:4)

ikHwAn akHaWat

Friday, 24 June 2011

Tinta Pertama , Lembaran Baru. . . .

    Bismillah....Astaghfirullah....Alhamdulillah....Alhamdulillah...Alhamdulillah...
 Sungguh,aku bersyukur atas kudrat dan smangat yg KEKASIH YANG SATU berikan pd aku nk berblogging ni.  :)  Alhamdulillah....at last aku ade blog sendiri ! i can't believe this! haha...  hmm..yang pastinye,blog ni adalah salah satu jalan jihadku. Aku abadikan blog ni khas utk share ilmu & pengalaman yg ade,insyaAllah.
 
    Pada nukilan,tinta pertama aku ni... Dgn izin Allah, nak mengingatkan diri aku sendiri jugak.same2 lah kte renungkan...
   
   "Apa sebenanye tujuan kite berblogging ni,beb?"
   
   Maybe byk lah jawapan yang diterima. Tapi kte semua kena igt 1 perkara. Masih ingatkah kite semua akan janji kite dgn Allah? Dalam Doa' Iftitah yang acapkali kite baca di setiap solat yang kita dirikan.

    "Inna SOLATI wa NUSUKI wa MAHYAYA wa MAMATI  LILLAHIRABBIL A'LAMIN"

Maksudnya : " Sesungguhnya SOLATKU , IBADAHKU , HIDUP & juga MATIKU hanyalah untuk TUHAN SEKALIAN ALAM "

    Nah,dah terang lagi bersuluh.. Atas niat ape & utk siape kite berblogging ni?? Hmm... Gua & Lu pikirlah sendiri ! Yang pastinye , Allah itu Maha Mengetahui apa yg berada dalam hati kite ni. Tiba2 aku rase terpanggil nak tulis pasal da'wah pada tinta pertama aku ni.

    "Dakwah? Diri sendiri pun tak betul, ada hati nak tegur orang lain? "


    "Aku tak mampu lagi la, tunggu la sikit masa lagi."


    "Ish,ilmu tak cukup lagi la.Nak berda'wah pe bendenye.Tak pasal2 orang cop aku ni pendakwah sesat!"


   
Da'wah? keje sape ni sebenanye? siapa yang kte kate dai'e (Pendakwah) ni? keje ustaz & ustazah je ke?? pokcik mokcik je ke yg pnye keje ni?? Badan2 kerohanian di setiap IPT2 je ke? habis 2, kte yg mude mudi ni. yang 'biase2' saje orangnye ni. Yang takde ilmu sgt ni. Duduk goyang kaki je ke? Sekadar membaca isu2 ttg saudara2 kite di Palestin,Afghanistan,Narathiwat? Cukup sekadar menggeleng kepala & beristighfar apabila melihat di dada2 akhbar & di kaca2 TV ttg isu2 berkenaan sahabat2 remaja yg hanyut??

Lepas tgn mcm 2 je ke?? Geleng kepala??

Cukupkah sekadar itu usehe kite??

Nak jawab apa dengan DIA apabila ditanya ttg usaha kite slama kite HIDUP nnt???

Masa MUDA kita dihabiskan dgn ape??Mampukah kite mengangkat muka kite tika itu??

    Allah....

    INGATLAH...

Amanah & tanggungjawab da'wah ni tergalas di setiap bahu insan2 yg dah menuturkan "LAILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH" . Buang & lempar jauh2 ttg :

    "Aku bukan ustazah"

    "Aku bukan ustaz"
 
   "Aku bukan baik sangat pun"

    "Ish,tak mau laa....seganlaa....Nnt buat silap sikit pun org pandang"

Buang semua pemikiran old fashion tu. Kesempurnaan bkn syarat kelayakan dalam berda'wah. Hakikatnye, takde org yang lebih sempurna akhlaknya seperti Rasulullah S.A.W.  If nak tunggu KESEMPURNAAN , Islam takkan tersebar ke mane2 la chek2 & inchek2 sekalian~~

   Berda'wah bukanlah semestinya kita MESTI menjadi seorang yang soleh atau solehah. tapi kite adalah manusia yang MENGIMPIKAN peribadi soleh atau solehah & sentiasa berusaha ke arah itu.Mengimpikan redha ILAHI. So, indirectly....kite pun akan terhindar daripada mlakukan perkara yg tak diredhai Allah..Blogging is not medan berda'wah dgn org lain BUT blogging is berda'wah dgn diri sendiri & org lain...

## In the conclusion,

Blogger itu penda'wah

"Blogger is JUNDULLAH  "

No comments:

Post a Comment