"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang pada jalanNYA dalam barisan yang teratur seolah-olah mereka itu seperti suatu bangunan yang tersusun rapi"

(Surah As Saff:4)

ikHwAn akHaWat

Friday, 5 August 2011

ThE NeW mE aFTer RaMAdHaN . . . . . . .

Ya Rabbi, 
lembutkanlah hati-hati hambaMu yang membacanya
amin~
moga Allah redha dengan perkongsian ini~

*************
'sejak bila wei dia jadi macam tu?' , 
'tiba-tiba je ni, ke mata aku yang rabun sekarang ni'
'betul ke tu Aisyah?macam ustazah la pulak.'


 di hadapan mereka, Aisyah sedang melangkah ke arah mereka sambil mengukir senyuman, 

'Assalamualaikum Siti, Mia' Aisyah masih mengukir senyuman buat sahabat kesayangannya.

dia tahu penampilannya tika itu pasti mengundang rasa pelik dan penuh persoalan dari kedua kawan karibnya itu,
apa tidaknya, sebelum sebulan cuti yang jatuh pada bulan Ramadhan, dia seorang yang bergaya, pakai selendang, baju vogue, dengan baju ikut curve body, legging dan heals.

selepas Ramadhan? penampilannya berubah terus!
 bertudung labuh, berjubah, memakai kasut, sejuk mata memandang, aurat terpelihara ditutup sempurna.

'waalaikumussalam, kau ni kenapa Aisyah? lepas bulan puasa terus berubah, asal?tak nak kawan dengan kitorang lagi ke?'
'yelaa kami ni sape la kan, tak adalah macam kau sekarang ni, ko ada join apa2 ke ni???'

'Siti, Mia, aku tetap kawan korang sampai bila-bila taw!' Aisyah terus meluru memeluk mereka berdua. 
doanya di hati, 'Ya Allah, telah Engkau kurniakan diri ini taufiq dan hidayahMu, lembutkanlah hati-hati insan yang aku kasihi ini ya Allah, 
moga kami kan kekal bahagia hingga ke syurgaMu, amin~'

*************
Penghijrahan...

Barangkali peristiwa di atas berlaku bagi sesiapa yang mahu berhijrah dari kegelapan kepada cahaya yang sarat dengan keimanan, mungkin ada yang mencerca, ada yang pelik, ada yang takjub 'macam mana la dia boleh ada kekuatan nak pakai baju macam tu'. mungkin biasa juga dengar, perkataan 'kolot' 'old fashion', 'tak sesuai pakai zaman ini dan pelbagai lagi tomahan yang dikenakan bagi insan-insan terpilih yang diberi hidayah dari Allah S.W.T. 

alhamdulillah.

kemudian dari sisi yang satu lagi, bagi insan-insan yang sudah mempunyai kesedaran untuk berubah, ada sesuatu yang membuatkan mereka takut untuk berubah. Ada sesuatu yang menghalang mereka untuk mempraktikkan pula kesedaran yang timbul di hati mereka.

'famili aku boleh terima ke perubahan aku ni?'
'mesti kawan-kawan aku pelik nanti aku tiba-tiba berubah pakai macam ustazah'
'boleh ke aku kekal baik macam ni, macam-macam dah aku buat dulu, boleh ke aku jadi baik'
'Allah boleh terima aku ke?macam-macam dah aku buat dulu,'

alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah.
bukan semua insan dianugerahkan rasa kesedaran dan keinsafan yang membuatkan insan-insan ini mahu berubah dari kepekatan arus jahiliyah kepada golongan minoriti yang memperjuangkan Islam berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Mereka akan dianggap asing, pelik dan tak kurang juga, ada yang mengatakan pemakaian yang menutup aurat dengan sempurna itu tidak relevan untuk dipakai di zaman serba moden ini. bagi yang dikurniakan kesedaran dan kefahaman untuk berubah memperbaiki diri menjadi lebih baik, jangan tangguh-tangguhkan pelaksanaan dan mempraktikkan keindahan Islam itu dalam kehidupan seharian.
  


Mungkin dulu, aurat tidak dijaga dengan sempurna, pakai tudung pendek tak tutup dada, pakai tudung bawal yang jarang nampak leher, memakai baju yang singkat tidak menutupi punggung, pakai jeans ketat, pakai legging, tak menutup kaki yang juga merupakan sebahagian bagi aurat seorang perempuan, 

mungkin dulu suka mencaci maki, suka marah-marah, suka menghentam orang lain, malas belajar,suka menipu
Kini, kesedaran itu hadir, rasa yang hadir untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. memperbaiki diri untuk menjadi seorang hamba Allah.

“Apakah kamu beriman dengan sebahagian al-Kitab dan ingkar dengan sebahagian yang lain? Tiadalah balasan orang yang berbuat demikian daripada kamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia dan di Hari Akhirat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. Allah tidak lengah daripada apa yang kamu perbuat.” - Surah al-Baqarah: ayat 85


Ujian mengiringi perjalanan kehidupan.

Pabila seseorang itu mahu  berubah, ia  memerlukan keazaman dan kesungguhan yang utuh, selepas berubah perlu menghadapi kecaman orang-orang disekeliling pula. Ada yang mencerca, ada yang menghina, ada yang menjauhkan diri, dipulaukan dan terasa hidup amat amat kosong. Tiada tempat mengadu, tiada teman berkongsi sedih, tiada sesiapa yang memahami. tetapi ketahuilah ,bahawa Allah sentiasa memerhati, tiap masa dan ketika, sentiasa bersama kita, tidak pernah meninggalkan kita walau sesaat sekalipun, ketahuilah segala ujian dan dugaan itu adalah tarbiyah dari Ilahi yang ingin memandu diri agar terus kekal di atas jalan yang diredhai.


berputus asa?kembali ke masa lalu?pekat dengan jahiliyah, diri berbangga dengan dosa, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan?


tidak.tidak.tidak. 




"Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya dan jangan kamu mengikuti jalan-jalan syaitan.”
- Surah al-Baqarah: ayat 208.


walau jalan yang dipilih ini penuh duri, mengalir mutiara-mutiara kaca saban hari, pedih ditindas dan di hina, terasing, dipulaukan atau kehilangan, jangan sesekali berpatah balik ke masa lalu. ketahuilah Allah bersama kita saban hari tiap waktu untuk membantu kita membina jati diri sebagai seorang mukmin yang sejati. 


setiap ujian dan dugaan yang melanda kita, adalah tarbiyah dari Ilahi untuk kita memperbaiki diri sebagai seorang hamba kepada Allah S.W.T. bukannya hamba kepada nafsu diri, bukan juga hamba kepada syaitan segala ajakannya kita turuti, segala kehendak nafsu kita penuhi, bagaimana pula dengan kehendak Allah S.W.T? adakah kita telah memenuhi dan mensyukuri segala nikmat pemberianNya? sentiasa bertaubat kepadaNya?dimana kita letak DIA di hati kita?adakah dengan meletakkan nafsu dan ajakan syaitan di depan, Allah kita abaikan? nauzubillah.


Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). Surah Al-Baqarah: 214


Manfaatkan Ramadhan sepenuhnya.


Jadikan Ramadhan kali ini satu platform untuk merubah diri, membuang segala karat jahiliyah yang masih melekat pada diri
rebut peluang sebaiknya, jangan biar Ramadhan berlalu sepi, kerna mungkin ini adalah Ramadhan terakhir buat kita.


Ertinya: "Hai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu mengerjakan puasa, sebagaimana telah diwajibkan kepada orang-orang yang terdahulu dari kamu, supaya kamu bertaqwa (terpelihara dari kejahatan). " (Al-Baqarah: 183)


Mari sama-sama kita renungkan, fikir-fikirkan, atas sebab apa Allah jadikan kita di muka bumi, atas sebab apa kita berjalan di bumiNya, menghirup nafas tiap hari, waktu siang kita bekerja, malam kita berehat, adakah ini semua satu kitaran hidup atau satu keterbetulan hidup?
adakah kita ini dijadikan secara kebetulan?terjadi dengan sendiri dan hiduplah ikut kehendak hati, begitukah?

pengakhiran hidup yang bagaimana kita mahukan?
penilaian apa yang kita perlu utamakan?
neraca hidup yang mana kita gunakan?

jika ditakdirkan esok kita mati,
bersediakah kita mempersembahkan amalan kita kepada Ilahi?
sudah cukupkah kebaikan yang dilakukan untuk menutupi dosa-dosa lalu?
sudah lunaskah segala hutang piutang di dunia?

MATI itu pasti berlaku
bagaimana persediaan kita untuk menghadapi kematian?
bersediakah kita untuk bertemu Yang Dicintai?

mari sama-sama kita muhasabah diri kembali
tundukkan hati tundukkan nafsu

moga kita kan mampu merasa kerdil diri sebagai seorang hamba Ilahi

insyaAllah
amin~

~niatkan segala perubahan yang ingin dilakukan hanya keranaNya dan bukan kerana manusia kerna manusia pasti kan mati jug diakhirnya meninggalkan kita~

“Islam telah bermula dengan dagang dan ia akan kembali dagang, maka berbahagialah mereka bersama Islam di waktu ia dagang.”
- Hadith Riwayat Muslim

Monday, 11 July 2011

WaRkAh BuAt SaHaBaT . . . . . . . .


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...
Terima kasih sahabat untuk segalanya. Memang benar kata hatiku, kau hanya tetamu hatiku yang datang dan pergi begitu sahaja.



Maaf andai aku tersilap kata, mencongak pada nilai kejujuran dan berterus terang. Sesungguhnya kau lah sahabat yang menunjuk jalan padaku tanpa sedarmu. Duhai sahabatku, dunia kita memang berbeza tetapi hidup kita seakan sama.

Kita mencintai ilmu dan itulah yang mendekatkan hatiku padamu. Aku dambakan perubahan positif dalam diri ini dan kita seiring sejalan mula berubah menjadi lebih baik. Perubahan inilah yang dituntut kerana tiada manusia yang sempurna hidupnya. Kehidupan sederhana dan dilingkumi ukhuwah yang terbina menjadikan hidup sangat bermakna.

Terima kasih kerana menyedarkan hakikat silaturahim itu. Malah kebahagiaan yang dicari sebenarnya tergumpal dalam hati melalui keimanan. Iman yang memberikan sumber inspirasi untuk menjadi hamba-Nya yang bersyukur dan tidak putus asa. Jika iman yang setipis kulit bawang ini tidak dijaga mungkin setiap insan akan tersasar dalam hidup hingga jauh daripada keberkatan Ilahi.

Jalinan ukhuwahmu membuatkan aku teringat pada bait-bait ayat ini.
"Duhai wanita, jagalah pandanganmu dan tundukkanlah hatimu dengan rasa keimanan yang teguh kepada Allah swt. Janganlah kau menyalahkan takdir atas perkara yang kau tidak sukai namun sebaliknya bersangka baiklah pada Tuhan sekalian alam. Mungkin apa yang disukai olehmu tidak menjanjikan kebaikan padamu dan mungkin yang kau tidak sukai itulah yang menjadi perkara terbaik bagimu."


Dua dunia yang berbeza diikat dengan satu kata, UKHUWAH atau persaudaraan Islam. Ada mulanya dan tiada penghujungnya, seperti seutas tasbih yang diikat kerana kasih sayang dan diratib demi mencapai redhaNya. Itulah kata-kata azimat yang akan ku pegang selamanya. Ukhuwah yang didasari kerana Allah s.w.t akan menjadi suatu ukuran terbaik dalam perhubungan. Maka aku berharap persaudaraan sesama Islam akan terus mekar tanpa henti.

Hal ini sangat bersesuaian dengan penjelasan nabi junjungan kita Nabi Muhammad saw iaitu :

"Di sekeliling Arsy terdapat mimbar-mimbar dari cahaya yang ditempati oleh suatu kaum yang berpakaian dan berwajah (cemerlang) pula. Mereka bukanlah para nabi atau syuhada, tetapi nabi dan syuhada merasa iri terhadap mereka."
Para sahabat berkata, "Wahai Rasulullah, beritahukanlah kepada kami tentang mereka." Baginda menjawab, "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai, bersahabat, dan saling mengunjungi kerana Allah swt." (HR Nasa'i dari Abu Hurairah Radiallahu 'anhu)

Dengan itu walaupun kita sudah semakin jauh mengorak langkah menuju destinasi berlainan, aku akan tetap menganggap dirimu sebagai sahabat terbaikku.

Akhir kata, andai kita bertemu lagi, janganlah kau kenang perkara yang tidak baik tentang aku tetapi kenanglah perkara yang indah tentang kita. Apabila kita mulakan hidup baru, itu tidak bermakna memori lama akan terhapus tetapi ianya akan menjadi sebahagian kehidupan kita yang hakiki. Hakikat sebuah pertemuan yang manis dan akan kekal begitu.
Whateva it is, THANK YOU ALLAH kerana menemukan aku dengan dia walaupun seketika. Selamat tinggal sahabat. Moga kau menemui pencarianmu......

Sunday, 3 July 2011

IMAM SePaNjAng HaYatku . . . . . ?



HAMBAMU (LAGU TEMA IMAM MUDA II) by Akhil Hayy and Mawi
(a very inspiring song!!!)

Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah

Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus asa

Imam Mude.... What do u think with all that sort of program??..aku rase bersmangat sgt bile denga adanya program2 camni~  ALLAH....tegak betul bulu rome bila sebaik saje lagu ni dimainkan. 


IM Mohd Hassan Adli bin Yahaya telah dinobatkan sebagai Juara Imam Muda 2 sekaligus membawa pulang hadiah berupa hadiah tajaan biasiswa penuh pengajian di Universiti Antarabangsa Al-Madinah, kereta Proton Exora, pakej haji dan umrah serta wang tunai RM55 ribu. Dia juga menerima sebuah iPad, telefon bimbit, voucer Perabot Jati bernilai RM15 ribu, komputer riba Macbook, pakej percutian ke Vietnam, kamera digital dan trofi.


haa...siapa kata dalam program2 dunia saja yang buat kita dapat tajaan2?

siapa kata  dalam berjuang untuk akhirat kita x dpt khazanah dunia?

Allah......

If nak dibandingkan dengan program2 yang mmg x mendatangkan input TAPI ada outputnye. yelaa...mane tak jadi output, bile nak kene voting kan. Natijahnya, habis la duit dengan 'menyumbang' credit ke arah 'itu' . 

Aku sangat tertarik dengan program Imam Muda ni. Lebih mudah untuk bergerak dalam medan da'wah. Aku sgt kagum dengan Imam Muda Hassan. Berdoa pada DIA smoga dapat 'imam sepanjang hayatku'  sepertinya. & untuk itu, aku juga harus merper'solehah'kan diriku dahulu...  =)

اللهم حبب إلينا الإيمان وزينه في قلوبنا وكره إلينا الكفر والفسوق والعصيان...
 اللهم إنا نسألك حبك وحب من يحبك وحب عمل يقربنا إلى حبك....
Ya Allah, cintakanlah kami kepada keimanan, dan hiasilah ia di dalam hati kami, dan bencikanlah kami kepada kekufuran, kefasikan, dan kemaksiatan… Ya Allah, sesungguhnya kami mendambakan cinta-Mu, dan cinta orang yang mencintai-Mu, dan cinta terhadap amalan yang dapat mendekatkan kami kepada cinta-Mu…
AAMIN..




Sunday, 26 June 2011

Was it funny,wasn't it???

kalau korang pikir korang masih _s_ _ _
bacalah...kalau
tak...
.....Allah saja yang tahu...
Message: Tolonglah amik mase 2 minit untuk
membaca
ini....
kalo lebih 2
minit
tu bukan membaca la tu..tapi mengeja.. ;-)


Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi
Maha
Pengasih...


Just imagine...situation ni jd kt korang..... Suatu
hari pada masa
Sembahyang Jumaat yang di hadiri oleh lebih
kurang
1,000 jemaah...
tibe2 jek masuk dua orang lelaki yang menutupi
seluruh tubuhnye dgn
pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji
mata dgn
membawe mchine
gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik "
"Sesiapa yang sanggup
MATI
kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu!!!!!!!"
Selepas
mendengar amaran
lelaki
itu maka segeralah bertempiaran lari para
jemaah
itu
utk
menyelamatkan
diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya
tinggal lebih
kurang
20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat
masing-masing termasuk
Pak
Imam tu... Lelaki yang bertempik tadi segera
membuka
tutup mukanya
lalu
melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok
Pak
Imam, saya dah
halau
SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak
Imam
mulakan sembahyang
Jumaat".... Lalu kedua lelaki tersebut berpaling
dan
meninggalkan
jemaah.... How was it??... korang rase  lawak
dgn
citer ni?
selain
terhibur,korang fikirkanlah...


" Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia
Islam hanya
20 yg
betul-betul
beriman... "


" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah
lupakan
ALLAH bila
menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya
membawa
machine gun.. diorang tak
kata
pun
nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah..
baru kena ugut,
terus 
lari
lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi"


"Lawak, ada juga yang agamanya cuma
seminggu jek..
tu pun bila time
sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org
kampung.. ada
tu lagi dashyat
setahun 2 kali jek.. bile time sembahyang raya..."


"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip
dan apa
yang di tulis
oleh surat khabar daripada apa yang tercatit
dalam
al Quran"


"Lawak kan , berapa ramai yg percaya dunia
hanya
sementara, akhirat
adalah
tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba
mengejar dunia"


"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend
atau
girlfriend
berjam-jam
tapi nak berdoa kepada ALLAH.....alahai.. tak cukup
masa..


Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak
thread atau email
yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua
tempat
tapi merasa berat
nak berkongsi dan nak hantar artikel2
yang
berunsur
agama...


Lawak kan ??? Kenapa??? gelak tu kan realiti.. tapi
yg
paling lawak
sekali.. berapa orang yang lepas baca benda ni
akan
sampaikan kat
orang
lain...Brape org yg akan
luangkan masa
membaca? berapa banyak????


wallahuaallam..

renung2 kan laaa.....same2 la kte pk kan...
Ape pndapat korang?? mohon share pendapat.. =)

Friday, 24 June 2011

Tinta Pertama , Lembaran Baru. . . .

    Bismillah....Astaghfirullah....Alhamdulillah....Alhamdulillah...Alhamdulillah...
 Sungguh,aku bersyukur atas kudrat dan smangat yg KEKASIH YANG SATU berikan pd aku nk berblogging ni.  :)  Alhamdulillah....at last aku ade blog sendiri ! i can't believe this! haha...  hmm..yang pastinye,blog ni adalah salah satu jalan jihadku. Aku abadikan blog ni khas utk share ilmu & pengalaman yg ade,insyaAllah.
 
    Pada nukilan,tinta pertama aku ni... Dgn izin Allah, nak mengingatkan diri aku sendiri jugak.same2 lah kte renungkan...
   
   "Apa sebenanye tujuan kite berblogging ni,beb?"
   
   Maybe byk lah jawapan yang diterima. Tapi kte semua kena igt 1 perkara. Masih ingatkah kite semua akan janji kite dgn Allah? Dalam Doa' Iftitah yang acapkali kite baca di setiap solat yang kita dirikan.

    "Inna SOLATI wa NUSUKI wa MAHYAYA wa MAMATI  LILLAHIRABBIL A'LAMIN"

Maksudnya : " Sesungguhnya SOLATKU , IBADAHKU , HIDUP & juga MATIKU hanyalah untuk TUHAN SEKALIAN ALAM "

    Nah,dah terang lagi bersuluh.. Atas niat ape & utk siape kite berblogging ni?? Hmm... Gua & Lu pikirlah sendiri ! Yang pastinye , Allah itu Maha Mengetahui apa yg berada dalam hati kite ni. Tiba2 aku rase terpanggil nak tulis pasal da'wah pada tinta pertama aku ni.

    "Dakwah? Diri sendiri pun tak betul, ada hati nak tegur orang lain? "


    "Aku tak mampu lagi la, tunggu la sikit masa lagi."


    "Ish,ilmu tak cukup lagi la.Nak berda'wah pe bendenye.Tak pasal2 orang cop aku ni pendakwah sesat!"


   
Da'wah? keje sape ni sebenanye? siapa yang kte kate dai'e (Pendakwah) ni? keje ustaz & ustazah je ke?? pokcik mokcik je ke yg pnye keje ni?? Badan2 kerohanian di setiap IPT2 je ke? habis 2, kte yg mude mudi ni. yang 'biase2' saje orangnye ni. Yang takde ilmu sgt ni. Duduk goyang kaki je ke? Sekadar membaca isu2 ttg saudara2 kite di Palestin,Afghanistan,Narathiwat? Cukup sekadar menggeleng kepala & beristighfar apabila melihat di dada2 akhbar & di kaca2 TV ttg isu2 berkenaan sahabat2 remaja yg hanyut??

Lepas tgn mcm 2 je ke?? Geleng kepala??

Cukupkah sekadar itu usehe kite??

Nak jawab apa dengan DIA apabila ditanya ttg usaha kite slama kite HIDUP nnt???

Masa MUDA kita dihabiskan dgn ape??Mampukah kite mengangkat muka kite tika itu??

    Allah....

    INGATLAH...

Amanah & tanggungjawab da'wah ni tergalas di setiap bahu insan2 yg dah menuturkan "LAILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH" . Buang & lempar jauh2 ttg :

    "Aku bukan ustazah"

    "Aku bukan ustaz"
 
   "Aku bukan baik sangat pun"

    "Ish,tak mau laa....seganlaa....Nnt buat silap sikit pun org pandang"

Buang semua pemikiran old fashion tu. Kesempurnaan bkn syarat kelayakan dalam berda'wah. Hakikatnye, takde org yang lebih sempurna akhlaknya seperti Rasulullah S.A.W.  If nak tunggu KESEMPURNAAN , Islam takkan tersebar ke mane2 la chek2 & inchek2 sekalian~~

   Berda'wah bukanlah semestinya kita MESTI menjadi seorang yang soleh atau solehah. tapi kite adalah manusia yang MENGIMPIKAN peribadi soleh atau solehah & sentiasa berusaha ke arah itu.Mengimpikan redha ILAHI. So, indirectly....kite pun akan terhindar daripada mlakukan perkara yg tak diredhai Allah..Blogging is not medan berda'wah dgn org lain BUT blogging is berda'wah dgn diri sendiri & org lain...

## In the conclusion,

Blogger itu penda'wah

"Blogger is JUNDULLAH  "